Üdvözli Önt a Tatabányai Többcélú Kistérségi Társulat!

Grafikus változat

Vissza

TATABÁNYAI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS

 

SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATA

 

A Tatabányai kistérség társult önkormányzatai a helyi önkormányzatok társulásáról és együttműködéséről szóló 1997. évi CXXXV. törvény előírásaira figyelemmel, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIV. tv 87. §-ban foglalt felhatalmazás alapján – 2005. április 20. napjával létrehozták a Tatabányai Többcélú Kistérségi Társulást abból a célból, hogy a kistérség lakói az önkormányzati közszolgáltatásokhoz minél teljesebb körben jussanak hozzá, és az önkormányzatok e társulás keretében történő együttműködéssel minél teljesebben, forrásaik célszerű és optimális felhasználásával biztosítsák a mind magasabb színtű ellátást és szolgáltatást. Testületeik döntése alapján Társulási Megállapodást kötöttek, amely szervezetére és működésére vonatkozó szabályokat a Társulási Tanács Szervezeti és Működési Szabályzatában állapította meg.

 

I.

 

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

 

 

1.1.            A Társulás neve: Tatabányai Többcélú Kistérségi Társulás (továbbiakban: Társulás).

 

1.2.            A Társulás székhelye: 2800 Tatabánya, Fő tér 6.

 

A Társulás tagjai és azok székhelye:

-   Gyermely Község Önkormányzata (2821 Gyermely, Petőfi tér 1.)

-   Héreg Község Önkormányzata (2832 Héreg, Fő út 84.)

-   Környe Község Önkormányzata (2851 Környe, Alkotmány u. 2.)

-   Szárliget Község Önkormányzata (2067 Szárliget, Szent István tér 1.)

-   Szomor Község Önkormányzata (2822 Szomor, Szabadság tér 8.)

-   Tarján Község Önkormányzata (2831 Tarján, Rákóczi út 39.)

-   Tatabánya Megyei Jogú Város Önkormányzata (2800 Tatabánya, Fő tér 6.)

-   Várgesztes Község Önkormányzata (2824 Várgesztes, Arany J. u. 47.)

-   Vértessomló Község Település Önkormányzata (2823 Vértessomló, Rákóczi u. 63.)

-   Vértesszőlős Község Önkormányzata (2837 Vértesszőlős, Templom u. 57.)

 

1.3.            A Társulás bélyegzője: Tatabányai Többcélú Kistérségi Társulás felirattal ellátott körbélyegző, melynek közepén a ttt rövidítés olvasható.

 

1.4.            A Társulás önálló jogi személyként működik.

 

II.

 

A TÁRSULÁS CÉLJA ÉS FELADATA

 

2.1.A Társulás az alábbi térségi feladat- és hatáskörök ellátásáról gondoskodik:

 

  1. a.      közművelődési, közgyűjteményi tevékenység;
  2. b.      sport- és szabadidős feladatok;
  3. c.       egészségügyi és szociális ellátás;
  4. d.      gyermek-és ifjúságvédelem;
  5. e.       területfejlesztés;
  6. f.        mozgókönyvtári feladatok.

 

2.2.      A Társulás a 2.1 pontban meghatározott feladatellátása során

 

-          szakmai és komplex program előkészítő,

-          javaslattevő,

-          programmenedzselő,

-          koordináló,

-          döntést hozó, a döntések végrehajtását figyelemmel kísérő és végrehajtó tevékenységet folytat.

 

2.3.      A Társulás részletes feladatait a Társulási Megállapodás tartalmazza.

 

 

III.

 

A TÁRSULÁS SZERVEI

 

3.1.      A Társulás szervei:

-   Társulási Tanács

-   Eseti Munkabizottság

 

3.2.      A Társulás tisztségviselői:

-   Elnök

-   Alelnök

 

 

IV.

 

A TÁRSULÁSI SZERVEK MŰKÖDÉSE

 

1.

A Társulási Tanács ülései

 

4.1.1.   A Tanács a Társulás döntést hozó szerve.

 

4.1.2.   A Társulás feladatai és hatáskörei a Tanácsot illetik meg. A Tanács feladatai és hatáskörei a Társulás egyéb szerveire nem ruházhatók át.

 

4.1.3.   A Tanács tagjai a társult önkormányzatok mindenkori polgármesterei. A polgármestert akadályoztatása esetén a Tanácsban külön megbízás, illetve felhatalmazás nélkül az adott település képviselő-testületének alpolgármestere helyettesíti. A helyettesként eljáró alpolgármester jogai és kötelezettségei azonosak a polgármester jogaival és kötelezettségeivel. A polgármester, illetve az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén meghatalmazással az adott település képviselő-testületének tagja járhat el. A meghatalmazás teljes és részleges körű lehet. A részleges meghatalmazást írásban kell benyújtani, s annak a meghatalmazás terjedelmét egyértelműen és konkrétan tartalmaznia kell.

 

4.1.4    A Társulási Tanács ülését össze kell hívni:

            a)      szükség szerint, de évente legalább négy alkalommal;

b)   a Társulási Megállapodásban vagy a Társulási Tanács által meghatározott esetben;

c)   a Társulás tagjai egynegyedének – napirendet tartalmazó – indítványára, annak kézhezvételétől számított 15 napon belül;

d)   a törvényességi felügyeleti szerv kezdeményezésére, annak kézhezvételétől számított 15 napon belül.

 

4.1.5.   A Tanács ülésére minden tagot meg kell hívni.

 

4.1.6.   A Tanács ülése nyilvános, de a Tanács köteles alkalmazni a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 46. § (2)-(3) bekezdéseiben rögzítet szabályokat a zárt ülés tartására, és az 50.§-ban rögzített szabályokat a minősített többségre vonatkozóan.

 

4.1.7.   A társulási tanács akkor határozatképes, ha ülésén legalább a szavazatok 50%-ával rendelkező képviselő és a társulási tanács tagjainak több mint a fele jelen van.

 

4.1.8.   Ha a Tanács határozatképtelen, a Tanácsülést 30 napon belül ismét össze kell hívni.

 

2.

A Társulási Tanács ülésének napirendje

 

4.2.1.   A Társulási Tanács ülésének napirendjére és a tárgyalás sorrendjére a levezető elnök tesz javaslatot, melynek alapján a napirendet a Tanács állapítja meg. A napirendi pontokat a Tanács az általa elfogadott sorrend szerint tárgyalja.

 

4.2.2.   A munkatervben nem szereplő javaslatok megtárgyalásáról, napirend elhagyásáról a Tanács vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.

 

4.2.3.   A napirend elfogadása után annak visszavonására csak a Tanács egyszerű többséggel – legkésőbb a határozathozatalig – hozott döntése alapján van lehetőség.

 

4.2.4.   A napirend elhalasztását bármely tag indítványozhatja, amelyről a Tanács – az elhalasztás indokolását követően – vita nélkül, egyszerű többséggel határoz, egyidejűleg az elnök javaslatára meghatározza a napirend tárgyalásának új időpontját.

 

3.

A Társulási Tanács ülésének vezetése

 

4.3.1.   A Társulási Tanács üléseit az elnök, távolléte és akadályoztatása esetén az őt helyettesítő alelnök vezeti le. A határozatképességet a tagnyilvántartásba bejegyzett szavazati jog és mértéke, valamint a jelenléti ív alapján kell megállapítani. Ha a társulásnak olyan tagja is van, aki nem minden feladatra társult, akkor a határozatképességet tárgyalt feladatonként kell megállapítani.

 

4.

Sürgősségi indítvány

 

4.4.1.   Rendkívüli ülés összehívását is kezdeményezhetik a Társulási Tanács tagjai. Az erre vonatkozó indítványt – a javasolt napirendi pont, valamint a rendkívüli ülés összehívásának indokaival – a társulás elnökének kell írásban előterjeszteni.

 

4.4.2    A rendkívüli ülés időpontját az elnök az indítvány benyújtásától számított 15 napon belül köteles kitűzni. A meghívót és a kapcsolódó előterjesztést ebben az esetben legalább 5 nappal előbb kézbesíteni kell.

 

4.4.3.   Sürgős, halasztást nem tűrő esetben a meghívó és a kapcsolódó előterjesztés az ülés előtt 24 órával is küldhető. Ehhez bármilyen értesítési mód igénybe vehető, el lehet tekinteni az írásbeliségtől, de a sürgősség okát közölni kell.

 

5.

A Társulási Tanács üléseinek meghívója, az előterjesztés és a

jegyzőkönyv tartalmi követelményei

 

A meghívó

 

4.5.1.   A Társulási Tanács ülésének meghívóját az ülés előtt legalább 5 nappal korábban meg kell küldeni a tagoknak és a tanácskozási joggal meghívottaknak.

 

4.5.2.      A meghívó tartalmazza:

-          az ülés helyét, időpontját,

-          a javasolt napirendi pontokat és az előterjesztő nevét,

A meghívóhoz csatolni kell az írásos előterjesztéseket, határozati javaslatokat.

 

4.5.3.      A Társulási Tanács ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:

-          a Komárom-Esztergom Vármegyei Területfejlesztési Konzultációs Fórum elnökét,

-          a Komárom-Esztergom Vármegyei Kormányhivatal vezetőjét,

-          a Magyar Államkincstár Komárom-Esztergom  ármegyei Igazgatósága igazgatóját,

-         tárgyalandó napirend szakértőit,

-          a tárgyalandó napirend által érintett önkormányzati intézmények vezetőit,

-          a Társulás tagjainak a közigazgatási területén működő civil szervezetek, társadalmi szervezetek,                     gazdasági kamarák képviselőját, abban az esetben, ha a Tanács által tárgyalandó napirend közvetlenül              érinti a meghívottakat

-          területi, települési nemzetiségi önkormányzatok elnökeit, abban az esetben, ha a Tanács által                            tárgyalandó napirend közvetlenül érinti a meghívottakat

 

Az előterjesztés

 

4.5.4.   Előterjesztésnek minősül az ülés napirendjei közé felvett határozat-tervezet, irányelv, ajánlás, beszámoló, tájékoztató.

 

4.5.5.   A tanács ülésére az előterjesztés írásban vagy szóban nyújtható be. A határozati javaslatot, akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban került sor. Halaszthatatlan esetben az elnök engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását. Az előterjesztés elnökhöz történő benyújtási határideje az ülés időpontját megelőző 7 munkanap.

 

4.5.6.   A társulás elnökének előterjesztést nyújthat be:

a)      a társulás tagja,

b)      a beszámolásra, tájékoztatásra felkért szervezet, személy.

 

4.5.7.   Az előterjesztés két részből áll:

 

a)    az első rész tartalmazza:

-          az előterjesztés tárgyát, előadóját, ügyiratszámát,

-          az előzményeket,

-          a tárgykört érintő jogszabályokat,

-          az előterjesztésben részvevők nevét, utalást a koordinációban végzett munkára, és az ennek során kialakult kisebbségi véleményekre is,

-          azon körülmények összefoglalását, amelyek a döntést indokolják.

 

b)   a második rész tartalmazza:

-          indokolás nélküli, egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot,

-          az esetleges alternatív megoldási javaslatokat, egymástól világosan elkülönülő megfogalmazásban,

-          a végrehajtásért felelős megnevezését,

-          a végrehajtás határidejét.

 

4.5.8.   Az előterjesztés elkészítéséről, az azzal kapcsolatos koordinációk elvégzéséről az előterjesztő gondoskodik.

 

4.5.9.   Az írásbeli előterjesztés maximum nyolc gépelt oldal, ehhez csatolhatók mellékletek és a határozati javaslat, vagy javaslati alternatívák. Az előterjesztéshez csak a legszükségesebb adatokat tartalmazó mellékletek csatolhatók.

 

A jegyzőkönyv

 

4.5.10. A Társulási Tanács üléseiről az önkormányzati törvény képviselő-testületi üléseinek jegyzőkönyveire vonatkozó szabályok szerinti jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet az elnök, valamint a Társulás székhely településének jegyzője írja alá. A jegyzőkönyvet Tatabánya Megyei Jogú Város Jegyzője, az ülést követő 15 napon belül megküldi a Komárom-Esztergom Vármegyei Kormányhivatalnak.

 

4.5.11. A Társulási Tanács üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni.

 

4.5.12. A Tanács ülésének jegyzőkönyvét az alábbiak szerint kell közzétenni:

a)                  az első példánya a munkaszervezet irattárába kerül,

b)                 a második példányt 15 napon belül meg kell küldeni a Komárom-Esztergom Vármegyei  Kormányhivatal vezetőjének,

c)         további 1-1 példányt 15 napon belül meg kell küldeni a Társulás tagjainak.

 

4.5.13.  A jegyzőkönyv valamennyi példányához csatolni kell a mellékleteket.

 

4.5.14.  A jegyzőkönyv tartalmazza:

a)      Az ülés helyét, időpontját,

b)      a megjelent és távolmaradt tagok nevét,

c)      az ülésre meghívottak nevét

d)      az ülésen tanácskozási joggal résztvevők nevét,

e)      a tárgyalt – javasolt és elfogadott – napirendi pontokat,

f)       napirendenként az előadó és felszólalók nevét, a kérdések és hozzászólások lényegét,

g)      a határozathozatal módját,

h)      a döntéshozatalban részt vevők számát, a szavazás számszerű eredményét,

i)       a határozat (irányelv, ajánlás) szövegét,

j)       az elhangzott kérdéseket, interpellációkat,

k)      a tag kérésére az írásban is benyújtott hozzászólását illetőleg kérésére rögzített véleményét rögzíteni kell a jegyzőkönyvben,

l)       A Tanács vita nélkül dönt abban a kérdésben, hogy a vélemény rögzítésére szó szerint kerüljön-e sor,

m)   A meghozott döntéseket.

 

4.5.15. Szóbeli előterjesztés esetén a jegyzőkönyvet az előterjesztővel ellen kell jegyeztetni.

 

4.5.16. A jegyzőkönyv eredeti és másolati példányaihoz mellékelni kell:

-   a meghívót,

-   a jelenléti íveket,

-   az írásbeli előterjesztéseket.

 

6.

A Társulási Tanács döntései

 

4.6.1.   A Társulási Tanács döntése: határozat.

A javaslat elfogadásához legalább a jelen lévő tagok szavazatainak több mint felének igen szavazata, és az általuk képviselt települések lakosságszámának legalább egyharmada szükséges.

4.6.2.   A Társulás határozatait külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint:

 

Tatabányai Többcélú Kistérség Társulási Tanácsának

       ....../..….. év (… hó…nap) számú határozata.

 

7.

A szavazati arányok

 

4.7.1.   A határozatképességet a tagnyilvántartásba bejegyzett szavazati jog mértéke és a jelenléti ív alapján kell megállapítani.

 

4.7.2.      Adott kérdésben történő határozathozatal szempontjából a határozatképesség megállapításakor csak azon tagokat kell figyelembe venni, akik az adott kérdésben társult tagok.

 

4.7.3.      A tag képviselője csak azon ügyekben rendelkezik szavazati joggal, amelyikre társult.

 

4.7.4.      Minősített többségű döntés szükséges:

-   A kistérség fejlesztését szolgáló – pénzügyi hozzájárulást igénylő – pályázat benyújtásához, az ahhoz szükséges települési hozzájárulás meghatározásához,

-   Amennyiben a nyilvános tárgyalás üzleti érdeket sértene vagyonával való rendelkezés és az általa kiírt pályázat tárgyalásakori zárt ülés elrendeléséhez,

-   A hatáskörébe utalt választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adásához, illetőleg visszavonásához, fegyelmi eljárás indításához, fegyelmi büntetés kiszabásához,

-   500 000 Ft-ot meghaladó pénzügyi kötelezettséggel járó Társulási Tanácsi döntéshez,

-   A Társulás éves költségvetésének meghatározásához,

-   A Társulásból történő tag kizárásról szóló döntéshez,

-   A Társulás vagyona feletti tulajdonosi jogok és kötelezettségek gyakorlásához,

-   a Szervezeti és Működési Szabályzat módosításához.

 

4.7.5.  

A javaslat minősített többséggel való elfogadásához legalább annyi tag igen szavazata szükséges, amely eléri a Társulásban részt vevő tagok szavazatainak több mint a felét, a jelenlévő tagok szavazatainak kétharmadát és az általuk képviselt települések lakosságszámának felét.

 

8.

A Társulás más szerveinek ülései

 

A Társulás elnöke

 

4.8.1.            Az elnököt a Társulási Tanács saját tagjai sorából, a következő önkormányzati választásokig tartó határozott időtartamra választja meg titkos szavazással, minősített többségű döntéssel. Az elnök személyére a Társulási Tanács bármely tagja javaslatot tehet.

Az önkormányzati választás és az azt követő első Társulási Tanács ülés közti átmeneti időszakban az elnöki teendőket a korábbi elnök látja el abban az esetben, ha őt az önkormányzati választásokon a Társulás bármely tag településén önkormányzati képviselőnek megválasztották. Amennyiben a korábbi elnököt nem választották meg önkormányzati képviselőnek a Társulás valamelyik tag településén, úgy az önkormányzati választás és az azt követő első Társulási Tanács ülés közti átmeneti időszakban az elnöki teendőket a Társulás székhelye szerinti település polgármestere látja el.

 

4.8.2.   Az elnök feladatai és hatásköre:

-          összehívja és vezeti a Tanács üléseit,

-          érvényt szerez az SZMSZ szabályainak,

-          ellátja a Társulás képviseletét,

-          kapcsolatot tart különböző szervekkel.

 

 

 

A Társulás alelnöke

 

4.8.3.   A Társulási Tanács az elnök helyettesítésére, munkájának segítésére saját tagjai sorából titkos szavazással alelnököt választ a következő önkormányzati választásokig tartó határozott időtartamra. Az alelnök személyére az elnök tesz javaslatot. A társulás alelnökének megválasztásához a Tanács minősített többségű döntése szükséges.

Az önkormányzati választás és az azt követő első Társulási Tanács ülés közti átmeneti időszakban az alelnöki teendőket a korábbi alelnök látja el abban az esetben, ha őt az önkormányzati választásokon a Társulás bármely tag településén önkormányzati képviselőnek megválasztották. Amennyiben a korábbi alelnököt nem választották meg önkormányzati képviselőnek a Társulás valamelyik tag településén, úgy az önkormányzati választás és az azt követő első Társulási Tanács ülés közti átmeneti időszakban az alelnöki teendőket a korábbi alelnököt adó tag település polgármestere látja el

 

A Társulás munkaszervezete

 

4.8.4.   A Társulási Tanács feladatainak a végrehajtását és döntéseinek előkészítését a  Társulás székhely                        település önkormányzata képviselő-testületének hivatala látja el.

 

4.8.5.   A munkaszervezet feladatai:

-   a Társulási Tanács üléseinek előkészítése,

-   folyamatos kapcsolattartásTársulás tagjainak közigazgatási területén működő államigazgatási, közigazgatási szervezetekkel, intézményekkel a fejlesztési szükségletek és a bevonható helyi források feltárása érdekében,

-   a Társulási Tanács döntéseinek előkészítése és végrehajtása,

-   a Tanács elé kerülő előterjesztések elkészítése,

-   a Tanács és szervei működésével kapcsolatos ügyviteli feladatok ellátása,

-   az ülések jegyzőkönyveinek elkészítése,

-   a meghozott határozatok nyilvántartása, a határozattal érintettek értesítése, tájékoztatása.

 

V.

 

A TÁRSULÁS PÉNZGAZDÁLKODÁSA

 

A társulás önálló költségvetéssel rendelkezik. A költségvetéssel kapcsolatos feladatokat a Társulás munkaszervezete végzi.

 

 

VI.

 

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

 

A Szervezeti és Működési Szabályzat a Tanács által történt elfogadás napján lép hatályba.

 

 

Tatabánya, 2023. december 12.

 

 

 

 

 

      Társulás Elnöke

 

 

 

 

 

 

Településeink honlapjai